Min genomgång av de stora vänstersajterna i Sverige och varifrån de får sina besökare visar på flera problem. Vänstertidningarna har med undantag av ETC förvånansvärt få besökare och Svensson-bloggen är den näst största vänstersajten i Sverige.
Få besökare
Att en blogg som drivs av en enskild person kan bli den näst största sajten måste ses som ett kapitalt misslyckande för vänstertidningar som Dagens Arena, Flamman, Arbetaren, Offensiv, Internationalen, Parabol, Aktuellt Fokus, Magasinet Konkret, Magasinet Svärm (allt åt alla), Tidningen Brand, Clarté, Veckans Nyheter, Röda Rummet och Ordfront Magasin.
Få besökare är ett av de grundläggande problemen med vänstersajterna.
Beroende av Google och Facebook
Ett annat problem är att vänstersajterna är väldigt beroende av Google och Facebook för att få läsare. De är alltså i händerna på två enorma världsomspännande medieföretag (Alphabet och Meta).
Sajter som får sin flesta läsare från sökningar på nätet är Svensson, Dagens Arena, Tobias Hübinette, Marxistarkiv, Internationalen, Stefan Kärvling, Tidningen Brand och Clarté. Dessa sajter kan sägas vara beroende av Google.
Den enda sajt som får de flesta besökarna från sociala medier är Magasinet Konkret. I praktiken betyder det att de är beroende av Facebook.
Några sajter får de flesta av sina läsare genom direktbesök. Exempelvis Arbetaren, Parabol, Magasinet Svärm (Allt åt alla) och Röda Rummet.
Några sajter får hälften av sina besökare genom direktbesök och hälften genom sökningar. Det gäller Vänsterpartiet, Aktuellt i Politiken och Offensiv.
Vad kan göras?
En rimlig fördelning vore att få cirka en tredjedel av besökarna via direktbesök, en tredjedel via sökningar och en tredjedel via sociala medier samt resten främst via länkar och mejl. Två av de större vänstersajterna lever upp till detta. ETC och Flamman. En sajt lever nästan upp till detta. Aktuellt Fokus. De får två femtedelar via sökningar och en fjärdedel direkt samt en sjättedel vardera från länkar och sociala medier.
Svensson, Dagens Arena, Arbetaren, Tobias Hübinette, Parabol, Marxistarkiv, Internationalen, Stefan Kärvling, Tidningen Brand och Clarté är sajter som borde försöka öka antalet besökare från sociala medier. För de sajter som drivs av enskilda personer kan det vara svårt men för mediesajterna borde det inte vara nåt problem. Närvaron på sociala medier kan till viss del automatiseras.
Tidningar som inte har konton på Mastodon och Bluesky bör också skaffa detta för att minska beroendet av Facebook och Twitter. Några som ETC och några till har dock Mastodon-konton på en instans (server) som inte längre finns (mastodon.se). De måste skaffa sig nya konton. På Spejset eller Mastodon.nu.
Parabol, Magasinet Konkret och Röda Rummet borde förbättra sin SEO (sökmotoroptimering) så de kan få fler besökare från sökningar. Detta är ganska lätt att göra.
Alla vänstersajter borde försöka öka antalet besökare via länkar. Ett bra sätt att göra det är att länka till varandra i större utsträckning än vad som görs idag. Framförallt borde ETC försöka göra det. Det skulle gynna alla andra vänstersajter och förmodligen också dem själva.
[…] Vänstermedia är beroende av Google och Facebook […]
[…] Vänstermedia är beroende av Google och Facebook […]