Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Hur får vänstersajterna sina besökare?

De stora vänstersajterna får sina besökare på ganska olika sätt. Men de viktigaste är sökningar, direktbesök, sociala medier och mejl. Olika källor dominerar på olika sajter. Data gäller september och är hämtade från Similarweb,

ETC

När det gäller ETC får de flest besökare och läsare genom att besökarna knappar in adressen direkt i webbläsarens adressfält. 49,02% av besökarna kommer direkt till etc.se. 23,62% kommer vi sökningar och 23,24% kommer direkt från sociala medier. De viktigaste sociala medierna är Facebook, X (Twitter) och Reddit. Endast 3,94% av besökarna kommer via länkar från andra sajter och 0,2% från mejlutskick.

Svensson

För Svenssons del så ser det helt annorlunda ut än för ETC. 57,25% av besökarna och läsarna kommer via sökningar på Internet. Google är den sökmotor som dominerar. 37,49% kommer direkt till sajten men bara 0,14% från sociala medier och 5,13% via länkar. I stort sett alla besökare från sociala medier kommer från Facebook. De besökare som kommer via länkar kommer i huvudsak från Flashback, dvs egentligen handlar det om att de kommer från en social mediasajt.

Dagens Arena

Till Dagens Arena kommer besökarna främst från sökningar på Internet (51,43%). 33,71% kommer direkt till sajten, 10,54% från sociala medier (X, Facebook och LinkedIn) och 4,31% via länkar.

Vänsterpartiet

Av besökarna till Vänsterpartiets hemsida kommer 47,16% från sökningar, 3,17% från sociala medier, 2,54% från mejlutskick och 2,28% från länkar. Direktbesök utgör 44,86% av besökarna.

Flamman

Flammans besökarströmmmar liknar ETC:s. 39,9% är direktbesök, 30,23% kommer från sociala medier (Reddit, Facebook, X, Youtube, LinkedIn), 27,66% från sökningar på Internet och 2,22% via länkar.

Arbetaren

Direktbesöken utgör 52,62% av besöken på Arbetaren. 36,17% av besökarna kommer från sökningar på Internet, 8,69% från sociala medier (Facebook, Reddit, X) och 2,51% från länkar.

Aktuellt i Politiken

För Aktuellt i Politiken gäller att 46,43% av besökarna kommer via sökningar, 45,03% direkt och 8,54% via sociala medier (Facebook och Reddit).

Tobias Hübinette

77,18% av besökarna till Tobias Hübinettes blogg kommer från sökningar, 14,48% från sociala medier (X), 6,37% direkt och 1,97% via länkar.

Parabol

När det gäller Parabol kommer 43,11% direkt till sajten, 23,83% från sociala medier (Facebook och X), 23,16% via sökningar och 9,91% via länkar.

Offensiv

Besökarna till Offensiv består till 52,99% av direktbesök och till 47,01% av besökare via sökningar.

Övriga sajter

Det finns data om ytterligare några sajter men de redovisar jag bara i en tabell.

Övriga sajter, sajt, sökningar, direkt, sociala medier, länkar, mejl

Hur ser det ut?

Sajter som där de flesta besökare kommer från sökningar på Internet är Svensson, Dagens Arena, Tobias Hübinette, Marxistarkiv, Internationalen, Tidningen Brand och Clarté.

På några sajter är direktbesök det vanligaste. Det gäller ETC, Flamman och Parabol. Vänsterpartiet och Offensiv har ungefär lika många direktbesök som besök via sökningar. Även för Aktuellt Fokus gäller att de är många sökningar såväl som direktbesök. Flamman har också många besökare från sociala medier, Magasinet Konkret är den enda sajt som få de flesta av sina besökare från sociala medier.

Vad kan bli bättre?

Det är lätt att se att ETC (kanske), Flamman, Arbetaren, Parabol, Magasinet Konkret och Röda Rummet skulle behöva sökmotoroptimera lite bättre. Svensson, Vänsterpartiet, Offensiv, Marxistarkiv, Allt åt alla, Internationalen, Tidningen Brand, Clarte och Röda Rummet borde kunna bli bättre på att få besökare från sociala medier.

Alla de nämnda sajterna borde kunna få mer besökare från länkar och mejl.

4 kommentarer

Kommentarer är stängda, men trackbacks och pingbacks är öppna.