Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Största alternativsajterna september 2024

De största vänstersajterna är i stort sett desamma som förra månaden. Dagens Arena har dock gått om Flamman och Arbetaren har gått om Svenssosn Nyheter. Parabol har ökat antalet besökare i likhet med Magasinet Konkret och finlandssvenska Ny Tid. Har också beslutat mig för att ta med Birger Schlaug på listan och funderar på att inkludera en del andra gröna sajter som kanske i viss mån kan ses som vänster. Data kommer som vanligt från Similarweb var uppgifter tycks blir allt mer verklighetstrogna. Förut ska de ha visat alldeles för många besök på en del sajter.

Jag har denna gång också tittat på varifrån de olika sajterna får sin besökare. Hur korrekta de uppgifterna är känner jag inte till men anta att de i all fall ger en fingervisning om hur det ser ut. För Gunnar Walla finns inga tillgängliga uppgifter.

De största vänsternyhetssajterna i september, tusentals besök

  1. ETC, 731,9, Dagens ETC AB
  2. Dagens Arena, 99,4, Politikens och Idéernas Arena i Stockholm AB
  3. Flamman, 90,2, Tidningsföreningen Norrskensflamman upa
  4. Arbetaren, 38,7, Arbetaren Tidnings AB
  5. Svenssons Nyheter, 31,5, Zaramis Konsult AB/Nyhetskartan Media AB
  6. Parabol, 27,6, Föreningen Parabol
  7. Magasinet Konkret, 24,3, Opulens Förlag AB
  8. Ny Tid, 21,1, Tigern rf
  9. Tidningen Svärm/Radio åt alla, 18,1, Allt åt alla
  10. Klägget, 17,2, Föreningen Skifte för Sverige
  11. E-folket, 16,4, Föreningen E-folket
  12. Opulens, 15,7, Opulens Förlag AB
  13. Tobias Hübinette, 15,1, Tobias Hübinette
  14. Aktuellt i Politiken, 15,2, AiP Media Produktion AB
  15. Birger Schlaug, 14,8, Birger Schlaug
  16. Internationalen, 12,2, Socialistisk Politik
  17. Gunnar Wall, 11,4, Gunnar Wall
  18. Offensiv, 9,0, Socialistiskt Alternativ

De största övriga vänstersajterna i augusti, tusentals besök

  1. Skiftet, 58,5, Föreningen Skifte för Sverige
  2. Mitt Skifte, 61,1, Föreningen Skifte för Sverige
  3. Vänsterpartiet, 53,7, Vänsterpartiet
  4. Ung Vänster, 10,9, Ung Vänster
  5. Marxistarkiv, 9,5, Marxistarkiv
  6. Katalys, 8,4, Tankesmedjan Katalys

Varifrån kommer besökarna

De stora sajterna får väldigt många besökare direkt, dvs det är läsare som skriver in adressen i sin webbläsare eller har ett bokmäre för sajten. Alla mindre sajter har lägre andel direktbesökare. Det är något en sajt får om den är stor och ses som en naturlig startpunkt för att läsa nyheter på nätet. Små sajter måset växa på andra sätt först fgör att kunna få större andel direktbesökare.

Sökningar

Sökningar har också stor betydelse för både de större sajterna och de mindre. En sajt som avviker på ett negativt sätt är Skiftet som får väldigt få besökare via sökningar på sökmotorerna. En sajt som avviker i andra riktningen är Svenssons Nyheter som är den sajt som har störst andel besökare från sökmotorer. Svenssons Nyheter bedriver ett mycket aktivt arbete med sökmotoroptimering.

Det är förmodligen viktigt för mindre sajter att ägna en tid åt sökmotoroptimering. Det skulle förmodligen ge de flesta sajter flera besökare.

Sociala medier

Sociala medier har större relativ betydelse för små sajter som inte har en massa direktbesökare och kanske inte är lika bra på sökmotoroptimering. Svensson Nyheter avviker här negativt med en liten andel från sociala medier men har större andel besökare via länkar på andra sajter. Det är till stor del en synvilla för besökarna via länkarna kommer huvudsakligen från flashback som ju är ett socialt medium.

Många gamla vänstertidningar har lägre andel från sociala medier än nya vänstertidningar som Magasinet Svärm/Radio åt alla, Magasinet Konkret och Parabol. De senare är vana vid att nätet är det viktiga medan de andra har varit så fixerade vid papperstidningarna att de inte riktigt lärt sig det här med att hantera sociala medier. En tidning som dock tycks ha lärt sig är Flamman. En tidning som helt misslyckas på området är Dagens Arena men de är å andra sidan bättre på att synas i sökmotorer.

De viktigaste sociala medierna för att nå ut till många är Facebook och X men vill en sajt nå unga läsare kan Instagram och TikTok dock vara bättre alternativ. De som fokuserar på brottslighet och polis eller rasism och antirasism har troligen mest nytta av att synas på flashback.

Det är lätt att vara närvarande på alla sociala medier genom automatiska postningar så det finns all anldning att se till att finnas även på Threads, Bluesky och Mastodon. Där finns politiskt intresserade, miljövänner, journalister, tekniknördar och många vänstermänniskor. Jag ska titta på vänsterns närvaro på sociala medier i en artikel som främst handlar om det som en uppföljning på denna artikel.

Nyhetsbrev/mejl

En sak som inte syns i statistiken från Similarweb är antalet besökar från mejl och nyhetsbrev. Det fnns anledning att tro att en stor del av direktbesöken för sajter som ETC, Arbetaren, Flamman, Klägget, Skiftet och Mitt Skifte handlar om besök från läsare som fått nyhetsbrev och mejl. Det är sajter som arbetar mycket med nyhetsbrev och mejl. Svenssons Nyheter har ökat antalet direktbesökare under de senaste månaderna och det beror sannolikt på samma sak. En tidning som borde kunna öka antalet direktbesökare genom ett mer aktivt arbete med nyhetsbrev och mejl är Internationalen.

Andel besökare, sajt, källor

  1. ETC, direkt, 52,2%, sökningar 28,6%, sociala medier 15,0%, länkar 4,1%
  2. Dagens Arena, sökningar 57,9%, direkt 29,9%, sociala medier 8,3%, länkar 3,7%
  3. Flamman, direkt 41,2%, sökningar 33,2%, sociala medier 20,0%, länkar 5,6%
  4. Arbetaren, sökningar 45,4%, direkt 41,9%, sociala medier 9,0%, länkar 3,5%
  5. Svenssons Nyheter, sökningar 63,0%, direkt 21,9%, länkar 13,3%, sociala medier 1,3%
  6. Parabol, sökningar 36,5%, sociala medier 32,2%, direkt 24,6%, länkar 5,8%
  7. Magasinet Konkret, sociala medier, 30,2%, direkt 29,5%, sökningar 18,0%, betalda sökningar 16,4%, länkar 5,3%
  8. Ny Tid, sökningar 52,1%, direkt 30,7%, sociala medier 9,5%, länkar 7,2%
  9. Tidningen Svärm/Radio åt alla, sociala medier 37,6%, sökningar 30,5%, direkt 25,3%, länkar 5,7%
  10. Klägget, sociala medier 44,9%, direkt 25,9%, sökningar 22,4%, länkar 6,0%
  11. E-folket, sökningar 41,1%, direkt 30,2%, sociala medier 22,2%, länkar 6,1%
  12. Opulens, sökningar 45,4%, direkt 32,0%, sociala medier 15,7%, länkar 6,2%
  13. Tobias Hübinette, sökningar 41,3%, direkt 28,1%, sociala medier 24,4%, länkar 5,7%
  14. Aktuellt i Politiken, sociala medier 39,3%, direkt 30,6%, sökningar 22,2%, länkar 7,1%
  15. Birger Schlaug, sociala medier 45,4%, sökningar 29,0%, direkt 18,8%, länkar 6,0%
  16. Internationalen, sociala medier, 45,2%, sökningar 29,1%, direkt 18,9%, länkar 6,0%
  17. Offensiv, sökningar 34,0%, sociala medier 32,9%, direkt 25,9%, länkar 6,5%
  18. Skiftet, direkt 53,6%, länkar 27,6%, sökningar 12,6%, sociala medier 6,0%
  19. Mitt Skifte, direkt 44,2%, sociala medier 25,2%, sökningar 24,8%, länkar 5,6%
  20. Vänsterpartiet, sökningar 54,8%, direkt 38,9%, sociala medier 3,2%, länkar 3,0%
  21. Ung Vänster, sociala medier 42,2%, sökningar 30,2%, direkt 20,9%, länkar 5,9%
  22. Marxistarkiv, sökningar 56,7%, direkt 37,0%,
  23. Katalys, sökningar 75,2%, direkt 12,1%, sociala medier, 7,9%, länkar 4,2%

Läs mer:

Upptäck mer från Nyhetskartan.se

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa