Dagens Arena skrev förra veckan om att Expressen inte publicerade Pendelklubbens Kina-annons, trots att allt var klart. Nu kommer de att publicera den, med ett litet förtydligande, uppger Pendelklubben.
Dagens Arena skrev förra veckan om att Expressen inte publicerade Pendelklubbens Kina-annons, trots att allt var klart. Enligt både Expressen och annonsbyrån behövdes något förtydligande, men ingen uppgav vilket förtydligande och varför.
På annonsbilden syns Kinas president Xi Jinping och rubriken under lyder: ”Vår högsta chef på MTR”. Pendelklubbens syfte med annonsen är att uppmärksamma läsarna om att den kinesiska staten äger majoriteten av MTR och att skattepengarna som finansierar bolaget hamnar i Kina.
Nu berättar Pendelklubben att Expressen, efter möte med annonsbyrån i går, kommer att publicera annonsen med en liten ändring. Det ska förtydligas att det är den särskilda administrativa regionen Hongkong som äger majoriteten av bolaget MTR. Men att Hongkong i slutändan styrs av kinesiska staten.
– Det är ett kompromissförslag, och vi har godtagit det. Det är i princip samma budskap som tidigare, säger Rainer Andersson, Pendelklubbens ordförande.
Förutom MTR:s ägandeförhållanden lyfter Pendelklubben upp en rad arbetsmiljöproblem i annonsen. Till exempel kan stationsvärdar jobba tiotimmarspass utan paus och måste rapportera sina toalettbesök.
Efter att annonsen publicerats i Aftonbladet för två veckor sedan gick MTR ut och kallade det för lögner och ”grovt övertramp”. De skulle också ”utreda och vidta lämpliga åtgärder för att kompensera för den skada Seko Pendelklubben orsakat MTR”. Men Pendelklubben är inte rädda och säger att de inte kommer att backa.
– Vi kan inte backa nu och skita i det här. Många har inte sett vår annons och får nu chansen att se den igen, säger Rainer Andersson.
Dagens Arena söker Expressens chefredaktör Klas Granström för en kommentar.
Inlägget Efter kompromiss – Expressen publicerar Pendelklubbens Kina-annons dök först upp på Dagens Arena.