”PASSAGERAREN i SÄTE 17H”, så heter en podd-dokumentär i sex avsnitt där de första delarna redan är ute nu. Det handlar om en av Palmes nära medarbetare, Bernt Carlsson, om hans hemliga internationella arbete och om hans död i flygkatastrofen ovanför den skotska byn Lockerbie.
Den som gjort dokumentärserien heter Anton Berg. Han har arbetat i många år på Sveriges Radio men har på senare tid gjort sig känd som en av journalisterna bakom den undersökande kriminalpodden Spår.
Nu har han tagit sig an Bernt Carlsson, hans liv och död.
Jag har lyssnat på hela serien i förväg. Den är spännande och tankeväckande.
Bernt Carlsson var född 1938 och gjorde en snabb karriär i socialdemokratin. 1970 blev han partiets internationelle sekreterare. Några år senare, 1976, blev han generalsekreterare i Socialistinternationalen, en internationell sammanslutning av socialdemokratiska partier. (På 2000-talet har den svenska socialdemokratin lämnat Socialistinternationalen.) 1987 blev Bernt Carlsson Förenta Nationernas kommissionär för Namibia. Landet styrdes då av Sydafrika, en brutal ockupation som enligt FN stred mot internationell lag.
Bernt Carlsson spelade en mycket aktiv roll i arbetet på att Namibia skulle få sin självständighet. Ett av sätten han gjorde det på var att agera för att få stopp på smugglingen av uran och diamanter ut ur Namibia. I båda fallen handlade det om export som var av stor ekonomisk betydelse för Sydafrika – och om att apartheidregimen berövade den ockuperade och fattiga nationen viktiga resurser.
För Bernt Carlsson gick arbetet kring Namibias framtid hand i hand med de internationella strävanden som Olof Palme hade gett uttryck för under åren innan han blev mördad.
Till sist, 1988, gav Sydafrika upp. Namibia skulle få sin självständighet vilket skulle bekräftas genom undertecknandet av ett avtal i New York där FN:s högkvarter ligger. Det betydde inte att allt var frid och fröjd. Sydafrika ville att Namibia skulle börja sin historia som ny självständig nation med en stor statsskuld. Det var en av de saker som Carlsson planerade att ta itu med.
Den 21 december 1988 tog Bernt Carlsson ett plan till New York, en Boeing 747 tillhörande det amerikanska flygbolaget Pan Am. Kort efter det att planet lyft från London exploderade en kraftig bomb ombord. Samtliga ombordvarande dödades. Flygplansdelarna regnade ned över den skotska byn Lockerbie. Sammanlagt omkom 270 människor.
Passbild på Bernt Carlsson tillsammans med ett norskt kondoleansbrev till utrikesminister Sten Andersson efter Bernt Carlssons död. BILD : Arbetarrörelsens arkiv.
Vad låg bakom Lockerbieattentatet? Den etablerade förklaringen har blivit att det var Muammar Gaddafis Libyen som låg bakom dådet. Anton Berg tar i dokumentärserien upp starka invändningar som finns mot den slutsatsen. Och han ställer frågan om attentatet i själva verket kan ha haft att göra med Bernt Carlssons uppdrag.
Del av det kraschade flygplanet i Lockerbie. FOTO: Air Accident Investigation Branch.
I serien tar han också upp något som ser ut som ett mysterium, att Bernt Carlssons kassaskåp på FN i New York överraskande visade sig vara tomt när det bröts upp efter hans död. Bernt Carlsson hade tidigare, när han arbetade med Socialistinternationalen i London. Den gången hade inget blev stulet, det var som om tjuvarna bara ville kartlägga Bernt Carlsson. Sydafrika framstod som en tänkbar organisatör av det inbrottet.
Bland dem som Anton Berg intervjuat för serien finns flera av Bernt Carlssons medarbetare: Ingvar Carlsson, Pierre Schori, Jan Eliasson och Mats Hellström. Men han har också talat med bland andra Meta Jonsson som var särbo till Bernt Carlsson vid tiden för hans död och journalisten Anders Hasselbohm, Sydafrikaexpert och välkänd för denna bloggs läsare.
Första avsnittet av serien går att lyssna på gratis. Den som vill lyssna på resten betalar 69 kronor i månaden för tillgång till alla de avsnitten plus en hel del annat.