Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Konsten att blunda med ett öga

Demoskop är ett så kallat ”opinionsinstitut”. Ett fint ord det där. Men det är som de flesta andra ”opinionsinstitut” vanliga vinstsyftande bolag. 

Många tror att SIFO är något sorts offentligt institut. Så är inte fallet. SIFO samlar gärna in uppgifter från dig, utan att betala, för att sedan sälja statistiken som dina svar bygger på.

Ibland kan man få en trisslott om man ägnar en halvtimme åt att svara på frågor. Själva tar SIFO ett åtskilliga tusen kronor per halvtimme för den som beställer någon undersökning av dem. En lysande affärsidé.

Demoskop är ett annat ”institut”. Det har samma ägare som skolkoncernen Kunskapsskolan och pr-byrån Kreab. Moderaten Peje Emilsson. Så elegant när man formulerar undersökningar om skolor! 

Att driva opinion kan ske i många former. I gamla Sovjetunionen var det partiet som styrde, i länder där ”marknaden” styr äts allt mer upp av koncerner och ägare med syften – en del med enda syftet att dra ut vinst från skolor, en del för att skapa opinion för detsamma.

Och bäst av allt är när allt sammanflätas till ett och samma. Det var väl ungefär det som eliten i Sovjetunionen också menade. Så liberaler som ser så bra med ena ögat är totalt synförsvagade i det andra.

Upptäck mer från Nyhetskartan.se

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa