Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Krönika: ”Vad händer med tågvärdarna (som ännu är kvar)?”

Susann Högye-Bäckman.

av Susann Högye-Bäckman // Artikel i Offensiv

När man i trafiknämnden tog beslut om att avveckla tågvärdarna på pendeln i Stockholm till förmån för en tekniskt lösning med kameror gavs ett löfte om att alla tågvärdar skulle bli omplacerade inom koncernen.
Då den tekniska lösningen lämnar mycket kvar att önska fortsätter MTR ändå att avveckla sina tågvärdar och ersätter dem med snabbt utbildade allmänna visstidsanställda tågvärdar.
För någon måste ju arbeta när inget fungerar. Kameror som lossnar från tåget och som inte visar tydliga bilder. För visst kan en förare framföra ett tåg, öppna/stänga dörrarna själv.
Däri ligger inte problemet. Förutom att kamerorna inte fungerar som de ska är problemen många, då vi alla vet att det finns människor som behöver en extra hjälpande hand för att komma ombord, för att hitta och för att känna sig trygga.
Vid tekniska problem där man måste evakuera ett tåg eller vid en olycka är det inte lika enkelt och tryggt att arbeta ensam.

När så ett nytt styre i Region Stockholm (S, C och MP) behövde V för att vinna majoritet ställde man som krav från V:s sida att man skulle pausa avvecklingen av tågvärdarna och göra en utredning. Ännu har vi dock inte sett skymten av någon utredning och inte heller någon paus i att omplacera tågvärdar till andra yrken.
V hävdar att man inte har hållit löften och MP hävdar att man ska pausa parallellt med en utredning. När? Hur? Ingen verkar veta. Den 24 januari är det möte i Trafiknämnden och då ska man ta det formella beslutet om att starta en utredning. En utredning som görs av Trafikförvaltningen.
Kan man då lita på att denna utredning? Vd för Trafikförvaltningen, David Lagneholm, är densamma som beslutade om att ge MTR en bonus på cirka 24 miljoner kronor, trots att SL gick med förlust (2021). Han arbetade dessutom tidigare som trafikdirektör för MTR Nordic. Detta under tiden då man arbetade fram en lösning med kameror istället för tågvärdar. Han bytte arbetsplats lagom till att det var dags att rösta för förslaget!

Vi är många som ställer oss tveksamma till att detta kommer att spegla vår verklighet på pendeln. MTR pendeln lider av stor personalbrist då många flyr detta företag. Förare som vägrar att köra tåg utan tågvärd väljer att se sig om efter nytt arbete.
Trots att MTR själva uttalar sig om personalbristen i media hävdar vd Joakim Sundh i en intervju att lösningen att förare blir ensamma ombord kanske inte passar för alla.
För dem finns andra möjligheter att vara kvar i yrket. Trots personalbrist och 4 000 inställda pendeltåg bara i december ifjol menar man alltså att om det inte passar bör man byta jobb.
Att man kommer se att förare som tycker att detta fungerar utmärkt och som finner det roligt och stimulerande.
Hitintills har jag inte mött en enda förare som uttryckt sig så. Snarare fler varje dag som väljer att säga upp sig eller vidhåller sin vägran att arbeta ensam. Räkna med tågkaos!

Inlägget Krönika: ”Vad händer med tågvärdarna (som ännu är kvar)?” dök först upp på .

Kommentarer är stängda.

Generated by Feedzy